''Foppa är välkommen''

Modos nye gunstling längtar ut på isen



Mats Zuccarello Aasen gjorde succé den gångna säsongen i Modo. För laget gick det sämre.

- Jag har längtat länge nu, säger en revanschsugen norrman.




Espen Knutsens arvtagare har han kallats. Mats Zuccarello Aasen är ett av flera spännande namn i norsk hockey. Den 21-årige teknikern spås en lysande framtid. Under sin första säsong för Modo gjorde han succé, hela 40 poäng på 35 matcher. Och då ska man ha i minnet att Modo som lag svarade för en säsong supportrarna snabbt vill glömma. Snart stundar revansch, är det tänkt. Och på tisdag går laget på is.

- Jag har längtat länge nu, säger han.

Vad har du haft för dig i sommar?

- Den har jag tillbringat hemma i Norge med övriga fem norrmän. Vi har tränat tillsammans en tid. För två veckor sedan kom jag tillbaka till Örnsköldsvik.

Hänger du bara med dina landsmän på fritiden?

- Nej, jag har andra polare också. Men mest är det vi fyra. Skröder har ju familj så han är inte med lika ofta.

Du menar när det vankas partaj?

- Ha ha, nej du. Det blir inga fester för min del.

Hur dämpar du din hemlängtan?

- Viss saknar jag familjen ibland. Men när serien pågår är det så många matcher och träningar att man inte hinner tänka så mycket, säger Zuccarello Aasen som förutom mor och far har flickvän hemma i Norge.

Får du vara i fred utanför rinken eller kommer folk fram och pratar?

- Nja, det är inte så ofta folk kommer fram när man är ute på stan, säger han och tillägger att han trivs i sin nya hemstad.

- Den är lugn och fin.

Vad gör när du inte lirar hockey?

- Spela tennis en del. Det är en kul sport. Annars blir det nog mest tv.

Det gick ju sisådär för er senast det begav sig. Känslan inför kommande säsong?

- Vi har fått en del nya spelare jag inte har sett ännu. Men jag har förstått att de ska vara bra. Jag hoppas förstås på att vi ska göra mycket bättre ifrån oss. 2008-2009 var en tråkig säsong för både oss och fansen. Men någon gång måste man ha en sådan säsong också.

Mats Zuccarello Aasen fyller 22 år i höst. Hans framfart på isen följs noggrannt, men han är inte draftad av någon NHL-klubb. Mats har tre år kvar på sitt kontrakt med Modo.

- Alla spelares dröm är väl att spela i NHL någon gång. Men det känns långt borta.

Till sist. Något nytt kring Peter "Foppa" Forsberg?

- Näe. Jag vet ingenting men hoppas verkligen att foten blir bra. Han är välkommen om han vill spela!



//Gabbe!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0